Curentul vegan și vegetarian, tot mai prezent în Germania

Gastronomia germană, recunoscută prin cârnați, șnițele și farfurii abundente de carne, în special de porc, se orientează din ce în ce mai mult și către produse vegetariene și vegane. 15% dintre noile produse vegane lansate pe piața mondială în anii 2017 și 2018 provin din Germania. Potrivit unui studiu efectuat de Ministerul Federal al Agriculturii și Alimentației din Germania, 35% din populație consideră produsele vegetariene și vegane ca fiind extrem de importante pentru alimentație, iar 63% încearcă să limiteze consumul de carne.

8 milioane de vegetarieni și vegani germani

Germania are cea mai mare rată de vegetarianism comparativ cu restul europenilor, iar numărul veganilor este, de asemenea, în creştere, menționează un studiu publicat de Departamentul pentru Agricultură al Statelor Unite ale Americii.

Studiul ministerului german al agriculturii arată că 8 milioane de germani sunt vegetarieni (în 2019), adică aproximativ 10% din populația Germaniei, de peste 82 de milioane de locuitori, și 1% din aceștia (814.000) sunt vegani, iar numărul crește în fiecare an.

Anul trecut, lanțul de supermarketuri vegane Veganz a realizat un sondaj printre consumatori. Peste 55% dintre participanții la sondaj consideră că alimentația vegană conduce la creșterea stării de sănătate, iar 80% dintre respondenți au invocat și motive de mediu când au fost întrebați de ce au devenit vegani. O mare parte din populația vegană vede veganismul ca o alegere a stilului de viață, nu doar o restricție dietetică.

Potrivit statista.com, aproximativ 70% dintre gospodăriile germane ar dori să vadă o varietate mai mare de produse vegetariene în supermarketuri. Consumatorii germani sunt foarte atenți la ingredientele folosite pentru prepararea produselor și la etichetare. Comisia germană de profil (Deutsche Lebensmittelbuch-Kommission) a publicat, recent, un nou ghid pentru alimente vegane și vegetariene, referitor la fabricație, practici comerciale, așteptările consumatorilor.

Germania are peste 82 de milioane de consumatori și sunt printre cei mai bogați din lume, relevă studiul publicat de USDA. Este al doilea cel mai mare importator și al treilea mare exportator de produse agricole orientate către consumatori la nivel mondial și de departe este cea mai importantă piață europeană pentru producătorii străini. Germania este un importator net al tuturor marilor categorii de produse alimentare. Comerțul cu amănuntul a ajuns la aproximativ 273,5 miliarde dolari în 2018, iar importurile de produse agricole au crescut cu 2,9%, până la 108 miliarde dolari, scrie USDA. Importurile de produse agricole consumate au însumat 64,4 miliarde dolari în 2018.

O piață de aproape două miliarde de dolari

În ultimii ani, piața alimentară germană s-a dezvoltat rapid pe segmentul de alimente vegane, inclusiv în restaurante. În prezent, sunt 333 de restaurante vegetariene și vegane în Germania, majoritatea în Berlin. Berlinul este și gazda celui mai mare festival de vară vegan din Europa. Anul trecut, a avut loc cea de a douăsprezecea ediție. Cultura fast-food germană se schimbă vizibil. Aproape toate lanțurile internaționale de fast-food din Berlin vând burgeri alternativi (fără carne) și alte produse vegetariene.

În 2018, piața vegană și vegetariană s-a cifrat la 1,96 miliarde de dolari. Între anii 2013 și 2018, produsele alimentare vegane introduse pe piață aproape s-au triplat. Cantitatea de alimente și băuturi pe bază de plante pe piață a crescut aproape de patru ori între anii 2014 și 2018.

Vânzări de carne alternativă de 200 milioane de dolari

Pentru perioada 2019-2023, se preconizează că rata anuală de creștere a vânzărilor de carne alternativă va fi de 5,8% și de 7,2% pentru vânzările de înlocuitori de produse lactate, în perioada 2019 – 2014. În anul 2018, laptele vegetal a reprezentat 15% din vânzările totale de lapte din Germania, potrivit studiului publicat de USDA.

Înlocuitorii de carne reprezintă cel mai popular produs în rândul veganilor germani, cu un volum al vânzărilor estimat la 200 de milioane de dolari, în 2019. În Europa, alături de Germania, Marea Britanie este o piață importantă pentru înlocuitorii de carne. Potrivit statista.com, Italia, Suedia și Spania sunt, de asemenea, piețe deschise pentru consumul de înlocuitori de carne.

Moldova concurează Statele Unite la livrările de nuci decojite

Germania este a treia cea mai mare consumatoare din lume de fructe uscate și de nuci, în special datorită consumului numeroșilor imigranți și grupuri etnice din zonele mediteraneene, deși nu este un producător important. În 2018, Germania a importat aproape 580.000 de tone de nuci și alune în valoare de 3,4 miliarde de dolari, în special din SUA, Turcia, Olanda, Vietnam și Italia. Raportul USDA menționează că, în anul 2018, Moldova și Chile au fost principalii concurenți ai SUA pe piața germană la livrările de nuci decojite.

Potrivit statista.com, consumul de carne din Germania s-a redus din anii’90 și atribuie această evoluție orientării unei părți a populației către alimentația vegetariană și vegană, stimulată de o atenție mai mare acordată sănătății, dar și atitudinii critice în privința prelucrării cărnii. Totuși, germanii consumă, în medie, 35,7 kg carne de porc anual (2018), aceasta rămânând carnea preferată, urmată de cea de păsări de curte și de vită (9,7 kg/locuitor, în 2018).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

FermierinRomania @ Instagram