Expertiză franceză pentru liceele agricole din România. Cum pot fi îmbunătățite stagiile de practică

Doi experți francezi pentru cooperare bilaterală au luat parte, pe 7 și 8 octombrie a.c., la un eveniment de formare la care au participat 58 de directori de licee agricole, în vederea organizării și coordonării stagiilor de practică pentru elevi. Cei doi experți sunt Paul Ménard, profesor la Liceul Horticol Lyon Dardilly și coordonator al rețelelor de cooperare internațională pentru România și Bulgaria și Stéphane Vrevin, expert tehnic internațional francez, atașat pe lângă Ministerul român al Educației Naționale.

Cele 58 de licee agricole care au beneficiat de expertiza franceză sunt incluse în programul de finanțare al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), program care a fost lansat la începutul acestui an școlar și care își propune să creeze condițiile necesare pentru a atrage cât mai mulți elevi spre învățământul agricol, pentru a asigura forță de muncă tânără în agricultură.

În Franța, învățământul agricol se află sub coordonarea Ministerului Agriculturii și include 807 instituții de învățământ, cu aproximativ 139.000 de elevi înscriși și cu o rată de promovabilitate de 87%.

180 de unități agricole franceze au avut un proiect de cooperare cu România

În Franța, există o rețea pentru colaborarea cu România, gestionată de Paul Menard, al cărei scop este de a consilia și de a pune în contact instituțiile franceze care lucrează cu autoritățile din România. Rețeaua franceză acționează în beneficiul creării și dezvoltării unor parteneriate puternice și de durată, care să conducă la schimburi de cursanți și personal tehnic implicat în formarea agricolă. De asemenea, colectează și diseminează informații practice despre programele de mobilitate, despre funcționarea sistemelor de învățământ sau date agricole de la instituțiile membre. Totodată, rețeaua răspunde solicitărilor de colaborare cu învățământul secundar sau superior din România.

Rețeaua România” din Franța este constituită din instituții de formare agricolă din învățământul secundar, de exemplu licee agricole, din învățământul superior, precum școli de inginerie, și din domeniul formării continue pentru adulți, inclusiv ucenicii. Aproximativ 180 de unități agricole franceze au derulat deja un proiect sau o acțiune de cooperare cu România.

Pregătirea profesorilor de liceu agricol este esențială dacă vrem să avem specialiști și fermieri de succes în viitor. În condițiile în care, pentru predare, profesorii se ghidează după manuale din anii 80 sau 90 – singurele disponibile -, este extraordinar să avem sprijinul Franței, țară cu un sistem de învățământ agricol extrem de performant. Cred că este un început bun pentru liceele agricole din România. Pe de o parte, avem implicarea Ministerului Agriculturii pentru asigurarea bazei materiale și, pe de altă parte, acest transfer de know-how generat de colaborarea cu experți și licee agricole din Franța”, a declarat Crenguța Bărbosu, Senior Program Manager Agricultură și Dezvoltare la Fundația World Vision România.

Stagii de practică: diferențe între Franța și România

Formarea profesională de la București a avut ca temă derularea stagiilor de practică agricolă. Elevii care au mai puține aptitudini pentru specializarea teoretică sau pentru cea de matematică-informatică pot să efectueze o serie de stagii de practică în domeniul agricol. Acestea le pot dezvolta abilitățile și, mai ales, le pot stârni curiozitatea și pasiunea pentru domeniul agricol.

În învățământul francez, stagiile de practică se derulează în condiții diferite de cele din România. În România practica se desfășoară după sistemul 14-15 elevi dintr-o clasă sunt repartizați la o fermă agricolă, în Franța, modelul este diferit: un elev este repartizat la o fermă de dimensiune mică sau medie. Doar la fermele mari sunt repartizați doi-trei elevi. Acest proces de individualizare ajută la implicarea mai mare a elevilor în practica efectuată.

În același timp, în Franța, stagiarul depășește stadiul de a privi activitatea din fermă (așa cum se întâmplă în cele mai multe cazuri în România) și ajunge efectiv să lucreze în cadrul companiei în care își desfășoară stagiul de practică. Este o trecere de la stadiul de observator la cel de implicare.

De asemenea, în România relația dintre licee și ferme nu este foarte bine conturată. În Franța, există deja o cultură a formării tinerilor. Fermierii știu că au beneficiat, la rândul lor, de un proces de învățare și se implică pentru a le transmite elevilor cunoștințele lor.

În plus, în Franța, stagiile de practică agricolă se derulează pe o perioadă de 22 de săptâmâni, în timp ce în România perioada este doar la jumătate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

FermierinRomania @ Instagram